Huangdi, lub Żółty Cesarz jest jednym z legendarnych władców Chin, oraz bohaterów kulturowych. Uznaje się że panował w latach 2697 lub 2698 do 2597 lub 2598 p.n.e. Kult postaci był szczególnie widoczny pod koniec okresu walczących królestw (475 p.n.e – 221 p.n.e) oraz na początku ery Han (206 p.n.e – 220) kiedy to był przedstawiany jako twórca scentralizowanych Chin, władcę z niebios oraz patrona sztuk ezoterycznych. Obecnie uznaje się go za twórcę Chińskiej cywilizacji.
Pochodzenie legendy o Huangdi nie jest znane, ale jest kilka teorii. Jedna mówi o tym, że Huangdi wywodzi się od Shangdi, najwyższego boga w czasach dynastii Shang (1600~1045 p.n.e.)
Przemiana miała wyglądać następująco:
Shangdi 上帝 => Huang Shangdi 皇上帝 => Huangdi 皇帝 => Huangdi 黄帝, gdzie huang黄 (żółty) miał być odmianą皇(sierpień) lub nieformalnym określeniem tego miesiąca.
Inna teoria głosi, że mit o Huangdi wywodzi się ze starożytnych rytuałów przywołujących deszcz, w których Żółty Cesarz reprezentował chmury i deszcz, a jego mityczny rywal Chi You miał reprezentować ogień i suszę.
Jeszcze inna teoria zakłada, że Huangdi był początkowo bezimiennym ‘panem podziemi’ mitycznym odpowiedniku bóstwa Shangdi. W czasach dynastii Shang władcy głosili iż ich przodkowie ‘dziesięć słońc, ptaki, schód, oraz Pan na Górze (Shangdi)’ pokonali ludzi kojarzonych z ‘podziemiem, smokami i zachodem’. Po przejęciu władzy przez dynastię Zhou uznano że dynastia Shang rzeczywiście zniszczyła ludzi będących przed nimi, których nazwano dynastią Xia. W czasach dynastii Han Żółtego Cesarza zaczęto utożsamiać z władcą z okresu dynastii Xia.
Początki
Żółty Cesarz miał narodzić się w Shou Qiu (pisałem o tym tutaj – http://rainreborn.pl/2013/07/qufu/), które obecnie znajduje się na przedmieściach Qufu w prowincji Shandong (lub Szantung). Pierwsze lata swojego życia miał spędzić w plemieniu na północnym zachodzie od rzeki Ji, a później przeniósł się do Zhuolu, obecnie w prowincji Hebei. Został farmer i udało mu się udomowić sześć dzikich zwierząt: niedżwiedzia (熊), niedzwiedzia brunatneg (s 罴, t 羆), pi (貔) i xiu (貅)które stworzyły mityczne zwierzę Pixiu, groźnego chu (貙), oraz tygrysa (虎).
Zółty Cesarz i cesarz Yan byli przywódcami plemienia, lub dwóch plemion w pobliżu Żółtej Rzeki. Cesarz Yan wywodził się z terenu okolic rzeki Jiang (uważa się że to rzeka Wei), ale nie potrafił zapanować nad ludźmi i poprowadzić ich do walki, co skutecznie zrobił Żółty Cesarz.
Osiągniecia
Tradycyjnie uznaje się że Żółty Cesarz przyczynił się do polepszenia życia swojego wędrowniczego plemienia. Nauczył je budować schronienia, udomawiać dzikie zwierzęta, uprawiać zboże, oraz wynalazł taczki, łódki oraz ubrania.
Uznaję się go także za wynalazcę diademu, sali tronowej, odmianę łuku, chińską astronomię, chiński kalendarz, matematykę, zasady tworzenia muzyki, oraz cuju czyli wczesną chińską odmianę piłki nożnej.
Miał także pomóc Cangjie stworzyć chiński system pisania.
Śmierć
Mówi się że Żółty Cesarz żył ponad sto lat po czym spotkał dwa mityczne zwierzęta: feniksa oraz qilin i umarł. Zbudowano dwa grobowce w Shaanxi, a kolejne znajdują się w prowincjach Henan, Hebei oraz Gansu.
Mit
Wiele lat temu uważano że wewnątrz luster znajdują się alternatywne światy. Wierzono że stworzenia żyjące po drugiej stronie mogą przechodzić do tego świata, a stworzenia z tego świata mogą odwiedzać świat wewnątrz luster.
Wiele ze stworzeń z drugiej strony pojawiło się na ziemi. Zaczęły siać chaos i zniszczenie. Wielki cesarz Huang Di stworzył magiczną pułapkę która złapała wszystkie zwierzęta. Rzucił bardzo mocny czar na wszystkie stworzenia siejące chaos na ziemi, który odebrał im wszystkie moce w tym możliwość powrotu do swojego świata, zmiany kształtu czy samodzielnego myślenia.
Mądry Huang Di zmusił wszystkie stworzenia do pozostania na ziemi i służenia ludziom. Legenda głosi że pewnego dnia stworzenia z tamtego świata przejmą władzę nad ziemią. Mają wtedy pojawiać się dziwne światła wychodzące z wszystkich lśniących powierzchni, mało znane zwierzęta staną się agresywne, a na ziemi zapanuje wojna. Na czele stworzeń ma stanąć ryba lub tygrys.