Chińska religia ludowa

Chińska religia ludowa

To temat który chciałem zrobić już od kilku miesięcy, bo przyznam się bez bicia wydaje się być on o wiele bardziej interesujący niż czekający buddyzm i konfucjanizm. Konfucjanizm interesuje mnie bardzo średnio, ale i na niego przyjdzie pora.

Chińska religia ludowa to taki termin parasol (nie…),  to taki termin grupowy (lepiej) którym określa się różne tradycje religijne praktykowane przez członków grupy etnicznej Han. Wiąże się to zarówno z mitologią jak i oddawaniem czci ‘shenom’神, ‘bóstwom’, ‘duchom’, ‘archetypom’, które mogą być bóstwami natury, bóstwami klanów, bóstwami miast, bóstwami narodu, bohaterami kultury, smokami, przodkami i półbogami. Innymi słowy – praktycznie wszystkiemu. Jeżeli czujesz że chcesz oddawać temu cześć – proszę bardzo, droga wolna, zrób świątynie i oddawaj, tylko nie pyskuj państwu.

Wiele wspólnego ma z nimi Taoizm, ponieważ przez wieki zabiegał o przejęcie lub chociaż nadzorowanie praktyk. No dobrze, Taoizm nie zabiegał, zabiegali przywódcy. A gdzie to sławne Wu Wei się pytam? Czasami mówi się że chińska religia ludowa jest częścią chińskich religii tradycyjnych, ale częściej uważa się je za tożsame. Na całym świecie jest około 450 milionów wyznawców, więc jest to jedna z największych religii na świecie.

Mniej ogólnie

Jest to system wierzeń oparty na animalizmie i szamanizmie, oddawaniu czci, oraz komunikacji z, przodkom, wierze w energię taką jak Qi, ale także w takie rzeczy jak Słońce, Księżyc, Ziemia, Niebo, gwiazdy, komunikację ze zwierzętami.

Rytuały, oddawanie czci, odtwarzanie świętych mitów, festiwale, oraz inne praktyki są istotną częścią chińskiej kultury  nawet dzisiaj. Oddawanie czci drugorzędnym bogom nie stoi w konflikcie z wybraną religią, jest traktowane jako jej uzupełnienie. Zwłaszcza w Taoizmie. Niektóre mityczne istoty stały się częścią chińskiego buddyzmu, jak chociażby Miao Shan, która podobno miała wpływ na bodhisattve Guanyin.

Bóstwa

Setki, naprawdę stki lokalnych bogów, bogiń i półbogów/półbogiń. Niektóre osoby po śmierci także zyskują status szanowanych ‘świętych’ lub ‘bóstw’. W czasach dynastii Song wielu z Nich zostało zarejestrowanych jako ‘oficjalne’ bóstwa.
– Chciałbym zarejestrować wujka jako ‘świętego’
– A czemu?
– Bo był naprawdę porządnym gościem. Zabrał mnie do lasu i pokazał dzika.

Krótka lista

Pangu – tego gościa już znacie, to on stworzył świat i rozdzielił Yin od Yang.
Fuxi/Paoxi – to on nauczył ludzi pisać, łowić ryby i polować.
Nuwa – bogini matka która stworzyła ludzi. Siostra bliźniaczka lub żona (to skomplikowane) Fuxi.
Shennong/Yandi – to on nauczył chińczyków jak uprawiać ziemię.
Huangdi – żółty cesarz. To on założył Chiny

Guan Yu/Guandi – Cesarz Guan, czerwonolicy, brodaty bohater ‘Romansu trzech królestw’, symbol lojalności. Patron policjantów, wojny, bogactwa i prawa.
Baosheng Dadi – boski lekarz urodzony w czasach Dynastii Song, potrafił wskrzaszać martwych. Oddaje mu się część przede wszystkim w prowincji Fujian i na Tajwanie.
Caishen – nadzoruje bogacenie się i redystrybucję bogactwa. Często jest boską wersją historycznych postaci takich jak Zhao Gongming czy Bi Gan. Często przedstawia się go jako czarnego tygrysa.
Shoushen – odpowiada za zdrowie i długie życie. Przedstawia się go jako starego, łysiejącego, mężczyznę z kijem w prawej dłoni i brzoskwinią w lewej.
Fushen – wygląda jak chiński lord w czerwonym ubraniu. Symbolizuje radość.
Lushen – bóg sukcesu i życia.
Baxian – ośmiu nieśmiertelnych. Istotne postacie które zostały wyniesione do ‘boskości’ po śmierci. Bardzo istotne w Taoizmie.
Huye – strażnik, często znajduje się na dole Taoistycznych świątyni. Oddaje się mu cześć by przegonić duchowych wrogów. Rytuał polega na deptaniu podobizn złych duchów przed postacią tygrysa, a także poświęcanie mięsa, złota i innych.
Jiuhuang Dadi – to manifestacja dziewięciu gwiazd.
Mazu – patronka żeglarzy.
Qiye i Baye – dwóch generałów i najlepsi przyjaciele. Baye jest czarny ponieważ utonął czekając na Qiye. Qiye ma wyciągnięty język ponieważ powiesił się z żalu za przyjacielem.
Shangdi – pierwotnie był najwyższym bogiem.
Cheng Huang – ‘zbiór’ bogów miast. Każde miasto ma swojego Cheng Huang.
Tudi Gong – to on chroni różne miejsca, głównie wzgórza, jego posągi często znajdują się prz drogach. Jest także bogiem bogactwa.
Wenchangdi – bóg uczniów, naukowców i egzaminów.
Xi Wangmu – Królowa Matka Zachodu, znana także jako Yaochi Jinmu – Królowa Matka Jadeitowego Stawu. To ona potrafi ofiarować nieśmiertelność.
Yuexia Laoren – stary człowiek pod księżycem, który pełni rolę swata.
Zaoshen – bóg kuchni, to on wraca w chiński nowy rok do Nieba i mówi co się działo w danym domu. W niektórych miejscach smaruje mu się usta czymś słodkim by mówił tylko dobre rzeczy, w innych zakleja ryżem by nie wygadał zbyt wiele, także tradycje są dość różne.
Songzi Niangniang lub Zhusheng Niangniang – bogini płodności.
Lu Ban – opiekun rzemieślników

Miejsca kultu

Różnią się tym od świątyń Taoistycznych i Buddyjskich że praktycznie nie ma w nich kapłanów i nadzorują je grupy wyznaniowe. Zazwyczaj są małe, bardzo kolorowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.